Mindennapi szappanoperáink – a viselkedésmódokról | FIRST-LINE
2022-02-15 |
...
M. már megint őrjöng. Leüvölti J.-t miközben az asztalt csapkodja dühében. M. képes teljesen a földbe döngölni másokat.

➴ Szerző: Kovács Orsi ➤


J. egy darabig próbál mentegetőzni, de aztán csak hagyja, hogy M. porig alázza mindenki előtt. Nem áll ki magáért szinte soha, inkább csak az orra alatt dünnyög napokig. Nyilván megoldásra nem sikerül jutniuk, szóval folytatása következik. Mindennapi szappanopera.

Az, hogy mennyire érezzük magunkat eredményesnek a mindennapokban, sokszor a kommunikációnk milyenségén áll vagy bukik. Természetesen az sem mindegy, hogy mi az, amit sikersztoriként könyvelünk el.

Sikeres-e a hatalmát fitogtató M., aki bár a vita során semmi ellentmondást nem tűr meg és mindig övé az utolsó szó, a következő alkalommal, ugyanazzal a problémával kell majd szembe néznie? Vagy talán J. a valódi győztes, aki olyan mesterien hunyászkodik meg a viták során, hogy tulajdonképpen soha nem kényszerül arra, hogy felelősséget kelljen vállalnia valamiért?

Megoldásra egyik fenti viselkedésmód sem vezet, hiszen akár az M. által demonstrált agresszív, akár a J. képviselte passzív viselkedésmódot vizsgáljuk, azt láthatjuk, hogy mindkét esetben a probléma kerül a figyelem középpontjába.

A másik megalázása, belekényszerítése egy helyzetbe semmiképpen sem tekinthető megoldásnak, hiszen csak újabb és újabb problémákat generál a későbbiekben. A konfliktusok, az érdekütköztetés elodázása szintén nem fog megoldásra vezetni, mert a feszültség egyre csak növekedni fog a felekben.

Az önismeret mellett a megoldásközpontú gondolkodásmód kialakítása alapvető feltétele az udvarias önérvényesítésnek, más szóval az asszertivitásnak. Az asszertív viselkedés mindenekelőtt abban különbözik a fent taglalt viselkedésmódoktól, hogy a mindennapokban elkerülhetetlen összeütközések során az egyén önértékelése nem függ a konfliktus kimenetelétől, ebből kifolyólag képes a probléma megoldására koncentrálni.

Az asszertívan kommunikáló ember nem akarja lehengerelni vagy ledózerolni a másik felet és a konfliktusokat nem arra használja fel, hogy visszaigazolást nyerjen az alacsony önértékeléséhez. Az udvarias önérvényesítés során minden fél érdekeit igyekszünk szem előtt tartani, köztük a sajátunkat is. Arra törekszünk, hogy olyan megoldást találjunk, ami minden fél számára kielégítő és éppen ezért tartósabb, mint azok az álmegoldások, melyek a résztvevők arroganciájának mértéke alapján születnek.

Az asszertivitás nem egy velünk született mágikus képesség, aminek birtokában automatikusan felvételt nyerhetünk a Roxfortba. Az asszertivitás tanulható, bárki számára elsajátítható tudás, mely nagyban megkönnyítheti a mindennapjainkat.

Ha tisztában vagyunk azzal, hogy kik vagyunk, mit tudunk nyújtani és mik az egyéni szükségleteink egy munkahelyen vagy akár egy kapcsolatban, akkor már csak annyi a dolgunk, hogy megtanuljuk ezeket úgy kifejezésre juttatni, hogy a környezetünk számára is egyértelmű legyen. Mindezt anélkül, hogy az ő szükségleteiket lebecsülnénk vagy túlértékelnénk a sajátjainkkal szemben.

Kapcsolódó képzés:

A résztvevők képesek legyenek felismerni a személyiségüket valamint mások személyét és ennek megfelelően tudjanak hatékonyan kommunikálni, ötvözve az önérvényesítést és a másik fél érdekeinek figyelembe vételét. A tréning célja olyan kommunikációs stílus átadása a résztvevőknek, ahol bátran és magabiztosan mondják el gondolataikat, véleményüket. Megismerik a résztvevők a kommunikáció csapdáit, illetve hogyan tudják ezt elkerülni. Képesek lesznek a tréning végére önbizalmuk fejlesztésével a konfliktuskezelési stratégiákat alkalmazni, valamint motiválni csoporttársaikat, munkatársaikat.

Engedélyszáma: E-001374/2015/D001

Rengeteg teszttel, kérdőívvel találkozhatunk a neten ebben a témában.  Ez is azt mutatja, hogy sokan keressük, hogyan működhetnénk jobban, okosabban ebben a világban. Már gyerekként, tinédzserként is találkozunk az önismeret iránti igénnyel, de felnőttkorban, a családalapítás, a munkahelyen kialakuló kapcsolatok igazán indokolttá teszik, hogy megismerjük igazi valónkat. Ki vagyok én? És ki nem vagyok biztosan? Ahogy egy tartós fogyasztási cikkhez kapunk használati útmutatót, vajon kapunk, kaphatunk-e saját magunkhoz?

Engedélyszáma: E-001374/2015/D009

Vajon el tudja mondani, hogy most hogyan érzi magát? Jól vagy rosszul? A két szélsőség között milyen széles a skála? 

Engedélyszáma: E-001374/2015/D012

A képzés célja, hogy a résztvevők tudatosítsák az életükben jelenlévő stresszforrásokat, fejlesszék stressztűrő képességüket, növeljék tolerancia szintjüket, és megtanulják azokat a módszereket, amelyek segítségével a stressz kezelhető, illetve előnyökre fordítható bármilyen helyzetben.

Engedélyszáma: E-001374/2015/D014

Mindannyian szeretünk/szeretnénk békében, nyugalomban élni, de kevesen mondhatják el magukról, hogy a folyamatosan érkező konfliktusok nem billentik ki őket nyugalmi állapotukból. Vajon nekik mi a titkuk?  Gyakran kerülünk olyan helyzetekbe, melyben érdekeink ütköznek mások elképzeléseivel. Ilyenkor bizony hajlamosak vagyunk elveszíteni türelmünket, pedig akár előnyt is kovácsolhatnánk ezekből a helyzetekből. A konfliktusok arról biztosítanak bennünket, hogy mások vagyunk, mint a többiek, ettől vagyunk egyediek. Természetesen a tréningen tanultak nem csak a munkahelyen, hanem az élet egyéb területein, magánéletben, egyéb közösségekben is kitűnően hasznosíthatóak. Elérhetjük azt az állapotot, hogy a konfliktus megoldása során nem érezzük vesztesnek vagy győztesnek magunkat, hanem a mindkét fél nyer - helyzet /win-win/ valósul meg.

Engedélyszáma: E-001374/2015/D015

Jelentkezés

Jelentkezés

Kép CAPTCHA
Be kell írni a képen látható karaktereket.