Mi az a kompetenciafejlesztés?

Eszik vagy isszák, hangzatos, annyi szent. De mi van mögötte, amiért megérte megírni ezt a cikket? Miért szeretjük mi annyira, hogy másoknak is szeretnénk átadni?

kompetenciafejlesztés

Mi is az a kompetenciafejlesztés?

Három fogalmat fontos elkülöníteni egymástól, amikor fejlesztésről beszélünk. Ezek a képesség, a készség és a kompetencia

A képesség egy velünk született alkalmasság egy bizonyos tevékenység elsajáítítására. Pl.: képes vagyok megfogni tárgyakat, képes vagyok hallani hangokat, képes vagyok arra, hogy biciklizzek (mert rendelkezem az ehhez szükséges adottságokkal).

A készségek kialakulásának elsődleges feltétele, hogy képesek legyünk megtanulni, begyakorolni valamit. Bizonyára hallottad már azt a kifejezést, hogy "készség szintű tudás". Ilyenkor a feladat végrehajtása már automatikusan zajlik, már nem kell feszülten koncentrálnunk, hogy vezetés közben összehangoljuk a mozgásunkat, hogy tánc közben melyik lábunkkal lépjünk először. 

A kompetencia egy ezeknél tágabb fogalom, ami nem csak a hozott alkalmasságunkat vagy a szerzett ismereteinket foglalja magába, hanem azt is, hogy ezeket hogyan tudjuk kamatoztatni egy adott helyzetben. Kompetensnek lenni valamiben azt jelenti, hogy van érzékünk az adott területhez, rendelkezünk a szükséges (szakmai) ismeretekkel és ezeket magabiztosan és rugalmasan alkalmazzuk annak érdekében, hogy eredményeket érjünk el.

Éppen ezért amikor trénerként kompetenciákat fejlesztünk - legyen az önismereti, kommunikációs, vezetői, stb. - mindig komplex fejlesztést végzünk, mert egy kompetencia is számos részegységből áll össze. Hiába az asszertív kommunikáció elsajátítása a cél, ha egy résztvevőben olyan mértékű szorongást kelt bárminemű konfliktus gondolata, hogy azonnal vészhelyzeti üzemmódba kapcsol. Ő ebből kifolyólag egészen más fejlődési folyamaton fog keresztülmenni, mire képes lesz az udvarias önérvényesítésre, mint az a munkatársa, akinek a konfrontáció nem jelent kihívást, viszont rendszeresen magas C-n kezdi az érvelést.

Miért fog használni mindkettejüknek a tréning, ha ennyire különböznek egymástól?

Igazából ez a legjobb az egészben. A tapasztalat alapú tanulás esetében minden résztvevő azt tudja elsajátítani, amire az adott pillanatban leginkább szüksége van. Az élmény, amiben részük van közösségi, mégis személyre szabott, hiszen a saját fejlesztendő területeiket veszik célba és a saját erősségeiket használják fel.

Trénerként nagy felelősségünk van abban, hogy kellő odafigyeléssel forduljunk a tréning résztvevőihez és mi magunk is kompetensek legyünk a saját és a résztvevők szemében is. Elengedhetetlen a kellő önismeret, a szakmai felkészültség, a rugalmasság. 

Tudnunk kell mit sugárzunk kifelé, milyen az amikor beszélünk, előadunk, gesztikulálunk. Tudnunk kell, hogy mit miért csinálunk, melyik gyakorlattal mit szeretnénk elérni, hogyan tudjuk mederben tartani a csoportdinamikát. Ne feledjük, egy olyan csoportot kell a tréning ideje alatt irányítanunk és támogatnunk, akikkel korábban esetleg semmilyen kapcsolatunk nem volt.

Ezért amellett, hogy a munkánk színvonalának, a hitelességünknek megkérdőjelezhetetlennek kell lennie, nagyon fontos, hogy képesek legyünk a szükség szerinti újratervezésre, mert előfordulhat, hogy a kitűzött célt a csoportösszetétel miatt nem azzal a gyakorlattal fogjuk a leghatékonyabban elérni, amivel eredetileg terveztük.

Ha érdekel ez a terület és kacérkodsz a gondolattal, hogy trénerként helyezkedj el a későbbiekben, akkor az alábbi oldalon tájékozódhatsz trénerképzésünk részleteiről:

https://first-line.hu/trener-kepzes